Ounou. Olin jo päättänyt etten enää tilaa mitään, sitten postissa tuli tämä Exotic Gardenin postimyyntiluettelo, vieläpä kaksin kappalein. Toisen vien isälle.

1180997.jpg

Siinä sitä taas ollaan. Täytyy taas koittaa olla realistinen. Nyt on jo vaikka mitä kylvettävää, ja koulittavaakin tulee aika paljon jos edes murto- osa itää siitä mitä viimesyksynä kylvin.

Lisäksi mulla on aikasmoinen määrä edellisvuosilta jääneitä siemeniä. Erilaisia unikon siemeniäkin on varmaan 12 pussia, yrttien siemeniä yrttimaahaaveilun ajoilta, paljon erilaisia ksäkukkien siemeniä, jotka eivät koskaan ehtineet maahan ajoissa tai joille ei juuri sinä keväänä löytynyt tilaa esikasvatushyllystä, sitten on nuo mitä juuri eilen tilasin, muutama Tampereen puutarhaseurasta ostettu siemenpussi jne.. 

1181009.jpg

 Mun täytyy ihan selvästi perustaa jonnekkin kesäkukkaniitty, sekä lastentarha tuleville perennojen ja yrttien aluille. Uusi projekti ensikesälle luvassa siis. Mietin sitäkin, että pitäisköhän mun ottaa toripöytä keväällä ja mennä myymään jakotaimia ja kylvötaimia sinne. Sais sillai jonkun euron takaisinkin. Mitäs tuumaatte? Ylijäämätaimia tulee varmaan kumminkin ja mulla on muutamoita perennoita jotka kaipaa jakamista. Katsotaan.

Talven mittaan mun tulee luettua omat kirjat kannesta kanteen uudelleen, lainattua kirjastosta ja sukulaisilta iso kasa kirjallisuutta. Ehdottomia suosikkejani on Monet´n puutarha (Olispa mullakin joskus sellainen puutarha... tosin Monetilla oli 20 puutarhuria, mulla ei muutakun yksi puolivalmis), Unelmien kotipuutarha, sekä Luonnonmukainen puutarha. Lisäksi uudet ja vanhat puutarhalehdet tulee selattua moneen kertaan. Tuntuu että samoista lehdistä ja kirjoista huomaa joka vuosi vähän uusia asioita, ja löytää uusia ideoita sen mukaan mille milloikin herkistyy.

Kuvassa keskellä päällä (oranssikantinen) on mun oma puutarhapäiväkirjani; tyhjä kirja, johon olen tuhertanut monta monituista kukkapenkin pohjapiirrustusta ja muuta häkkyrää sekä kaikenkarvaisia unelmia

.1180983.jpg

Toisaalta, olihan siinä kataloogissa noita mukuloita ja sipuleitakin. Niitä ei tarvi koulia -josko ihan pikkuisen laatisin listaa niistä joita tekis mieli... 

huoh. Tulispa kevät!

1165684.jpg